Een nieuwe website: hoe maak je deze succesvol?

STAP1: Stel voor jezelf doelstellingen: wat wil ik bereiken met mijn website?

Een website kan veel meer zijn dan een digitale brochure.

De mogelijkheden:

1. Informatie leveren over producten-diensten en praktische zaken zoals adres, openingsuren, contactgegevens. Een belangrijke beslissing die je hierbij dient te nemen is of je de website vaak gaat updaten of niet. Een nieuwspagina of een pagina met acties of promoties heeft geen nut als het laatste item dat er op staat van een jaar geleden is. Gaat het niet lukken dit te doen op vaste tijdstippen, laat deze info dan weg.

2. Leads genereren: het omzetten van bezoekers op je website in effectief mensen die je contacteren voor meer informatie of een offerte. Zorg dat er voldoende grote knoppen staan met contactinfo of duidelijke, handige formulieren om contact te nemen, zodat de bezoekers eenvoudig in leads kunnen geconverteerd worden

3. Verkoop: je kan ook producten rechstreeks gaan verkopen via je website. Bestellen, betalen, leveren.

4. Automatisatie van bedrijfsprocessen: als je goed nadenkt, kan je website er voor zorgen dat heel wat werk kan besparen. Krijg je vaak telefoons of mails over de zelfde zaken? Bied deze info aan op je website. Dit kan ook zeer handig zijn voor reserveringen, boekingen... Bovendien kunnen de mensen via je website dan ook 24/24 terecht bij je, ipv enkel tijdens de kantooruren. Automatisatie kan ook betekenen dat je bv een login gaat creëren voor bepaalde klanten/leveranciers, en zo processen gaat automatiseren.

Je hebt nu de doelstellingen bepaald, nu kan je je website gaan aanpassen of opnieuw bouwen.

STAP2: de website (herbouwen)

Ga hiervoor te rade bij enkel bureau's, en vraag offertes, werkwijze, timing en referenties. Ga niet bij een bepaalde webbouwer of bureau alleen 'omdat ze mooie websites maken'. Een bureau dient meer te kunnen dan dat. Ze dienen er voor te zorgen dat je website gebruiksvriendelijk is, en goed scoort in Google. Bovendien dienen ze ook mee te denken in functie van de marketing rond de website.

Zet samen met de webbouwer of het bureau een plan van aanpak op:

  • Welke items plaatsen we in het menu van de website?
  • Ga ik zelf mijn website beheren (dus achteraf teksten en foto's toevoegen), of laat ik dat aan derden over?
  • Wat zijn de belangrijkste zoektermen voor mijn bedrijf ifv Google? Titels, paginanamen, teksten zullen moeten opgemaakt worden in functie hiervan
  • Wie zorgt voor de teksten? Gebruiken we oude teksten, of gaan we deze herschrijven?
  • Wie zorgt voor de foto's en video's? Mooie foto's kan je eenvoudig en goedkoop kopen bij een fotodatabank zoals Shutterstock, maar echte foto's van je bedrijf/producten/dienst zijn nog steeds het beste.
  • Gaan we social media koppelen aan de website?

STAP 3: opvolging na de lancering

Meten is weten: koppel een tool zoals Google Analytics aan je website, zodat je kan zien hoeveel bezoekers er op de site komen, hoelang ze blijven, welke pagina's er vaak bezocht worden. Vul aan met Google Search Console: hierin kan je zien via welke zoekwoorden in Google de bezoekers op je site komen.

Maak een actieplan voor de marketing van je site:

  • Google Adwords
  • Social Media: Facebook, LinkedIN, Youtube...
  • Vermelding van je website via traditionele communicatie (naamkaartjes, brochures, emailhandtekeningen...)
  • Events
  • Emailings

Belangrijk is dat je bij online communicatie zoals via Facebook en emailings, er zo veel mogelijk tracht voor te zorgen dat bezoekers doorklikken naar je website. Op die manier krijg je extra bezoekers, dat is beter voor de ranking en waarde van je website, en bovendien is je website de ideale plaats van om klanten te maken van deze mensen.

Leg vooraf een richtbudget vast voor de promotie, evalueer driemaandelijks en stel bij waar nodig.

succesvolle website

Onze projecten en referenties

Tientallen KMO’s hebben het vertrouwen in ons gehad de afgelopen jaren, met succesvolle projecten tot gevolg.

.